Maria Eichhorn
Achiziționarea proprietății de pe colțul Tibusstraße/Breul, Provincia Münster, Coridorul 5, Nr. 672 (1997), contribuție pentru expoziția Skulptur Projekte Münster 1997
[…]
Lucrarea are ca subiect paşii birocratici necesari pentru a obţine o proprietate imobiliară – de la alegerea acesteia până la cumpărarea şi înregistrarea la Oficiul pentru Cadastru. Titlul descriptiv al lucrării, Erwerb des Grundstückes Ecke Tibusstraße/Breul, Gemarkung Münster, Flur 5, No. 672 (Achiziţionarea proprietății de pe colţul Tibusstraße/Breul, Provincia Münster, Coridorul 5, Nr. 672; 1997) indică focusul pe proces prin această descriere aridă preluată din actele de cadastru. Fondurile necesare achiziţiei au fost obţinute pe de o parte din bugetul proiectului şi pe de altă parte dintr-o contribuţie de la Landesmuseum, instituţia ce sponsoriza expoziţia. Ca şi în cazul lucrării Public Limited Company, expunerea a implicat mai multe locații din oraş: proprietatea care reprezenta contribuţia fizică a artistei putea fi înţeleasă doar în lumina documentelor expuse la Oficiul de Cadastru şi Landesmuseum. Ca o consecință firească a întregii acțiuni, Eichhorn a vândut proprietatea după încheierea expoziţiei temporare.
Desigur, lucrarea lui Eichhorn nu a fost o simplă replică a unei tranzacţii imobiliare standard din care artista să poată obţine un profit după care să-şi vadă de drum. Ce a făcut ea mai degrabă a fost să manipuleze forma cu scopul de a produce o diversiune în procesul obişnuit, rezultatul urmărit fiind unul subversiv. A stipulat în contractul de ipotecă că întreaga sumă obţinută în urma revânzării va fi cedată unei asociaţii de locatari din Münster, Verein zum Erhalt preiswerten Wohnraums e.V. (Asociaţia pentru întreţinerea locuinţelor avantajoase) și nu păstrată de proprietarii comuni care erau Landesmuseum şi artista însăşi. Asociaţia a luat fiinţă în 1989 cu scopul de a protesta împotriva demolării caselor din Breul 31–38 şi Tibusstraße 30a–c şi a înlocuirii acestora cu condominii de lux- zona este exact cea la care Eichhorn a revenit. Această schemă de dezvoltare era simptomatică pentru tendinţele de pe piaţa imobiliară în centrul oraşului, unde numărul de proprietăţi nu este foarte ridicat. Valorile crescânde ale acestora au avut ca rezultat o migraţie spre mai puţin costisitoarea periferie, fenomen ce se încadrează în tiparul procesului de gentrificare. Asociaţia și-a atins scopul de a stopa dezvoltarea, atrăgându-şi de partea sa sprijinul public. Astăzi, clădirea se află în proprietatea oraşului, iar Asociaţia joacă rolul de chiriaş şi administrator al acesteia.
[…]
Realizând o sculptură publică prin maşinaţiile proprietăţii private, Eichhorn a evidențiat faptul că expoziţii în mod evident orientate spre comunitate, ca cea de la Münster, servesc de asemenea interese economice de elită. Proprietatea imobiliară a fost materializarea mută a bugetului proiectului, atragând atenţia asupra condiţiilor materiale ale expoziţiei. Prin faptul că a atribuit instituţiei sponsor rolul de speculator imobiliar, proiectul făcea aluzie la înrădăcinarea adâncă a acestor condiţii în capitalismul târziu.
Lucrarea a atras atenţia asupra influenţelor de pe piaţa imobiliară din Münster, ca şi asupra mişcărilor demografice pe care aceasta le-a accelerat. Deoarece proprietatea aparținea oraşului, vânzarea sa necesita aprobarea departamentului municipal de proprietăţi imobiliare. Primarul a sprijinit tranzacţia, însă membrii departamentului au ezitat să transfome controversatul loc într-o operă de artă. Dezbaterea a fost tranferată consiliului local, unde mulţi membri au fost refractari la un gest ce ar fi pus în lumină istoria dubioasă a zonei, cu atât mai mult cu cât problemele erau încă foarte de actualitate. Votul final a corespuns împărţirii ideologice a consiliului, grupul liberal, mai numeros, câştigând la o diferenţă foarte mică de voturi.
Controversa ce a înconjurat lucrarea lui Eichhorn a fost o atestare a potenţialul politic al acesteia. A evidenţiat de asemenea interesele politice şi economice care susţineau expoziţia, la care lucrarea făcea doar aluzie. Probabil că votul final nu reflectă doar conştiinţa liberală solidă a consiliului, ci şi acceptarea faptului că atât expoziţia cât şi lucrările pe care le lasă în urmă susţin valorile de proprietate ale oraşului. "Sculptura" efemeră a lui Eichhorn a atras atenția asupra legăturii între privat și comunitate, între interesele artistice și cele economice, fără însă s-o potențeze. A evitat violența neintenționată a multor sculpturi publice refuzând să se impună fizic asupra comunității înconjurătoare, renunțând la estetică în favoarea beneficiului financiar al acesteia.
Fragment din
Elizabeth Ferrell, “The lack of interest in Maria Eichhorn’s work”, în: Art After Conceptual Art, editată de A. Alberro, S. Buchmann, The MIT Press, Cambridge/Mass, Londra/ UK, 2006, pp. 196-211
Maria Eichhorn
Născută în 1962 în Bamberg, trăieşte şi lucrează la Berlin.
Expoziții personale
Maria Eichhorn Aktiengesellschaft/Maria Eichhorn Public Limited Company, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2007
Die Anteilscheine der Kunsthalle Bern, Kunstmuseum Bern, 2005
Maria Eichhorn, Centre d'Art Santa Monica, Barcelona, 2004
Maria Eichhorn: Restitutionspolitik, Kunstbau, Städtische Galerie im Lenbachhaus, München, 2003
Prohibited Imports, Masataka Hayakawa Gallery, Tokyo, 2003
korrespondenz@maria-eichhorn.de, Kasseler Kunstverein, 2003
Das Geld der Kunsthalle Bern / Money at the Kunsthalle Bern, Kunsthalle Bern, 2001
The Artist's Reserved Rights Transfer and Sale Agreementby Seth Siegelaub and Bob Projansky, Salzburger Kunstverein,1998
Arbeit / Freizeit, Generali Foundation, Berlin/Viena, 1997
Expoziții de grup
Und So Hat Konzept Noch Nie Pferd bedeutet. Concept Has Never Meant Horse. Generali Foundation, Viena, 2006
Zero Interest / Interessi Zero. Artistic strategies for an economy in crisis, Galleria Civica di Arte Contemporanea di Trento, Trento, 2005
Wie Gesellschaft und Politik ins Bild kommen / How Society and Politics get in the Picture, Generali Foundation, Viena, 2005
Bienala de la Istanbul, Istanbul, 2005
A 3a Bienală de la Berlin, Berlin, 2003
Die offene Stadt, Kokerei Zollverein I Zeitgenössische Kunst und Kritik, Essen, 2003
Documenta 11, Kassel, 2002
Skulptur.Projekte in Münster, Münster, 1997
Informationsdienst, Palais des Beaux Arts, Brussels and other places, 1994
Bienala de la Veneția, 1993
Bibliografie
Maria Eichhorn Aktiengesellschaft, catalog de expoziție, Walther König, Köln, 2007.
Maria Eichhorn Public LTD., Maria Eichhorn, Simon Sheikh (ed.), Capital (It Fails Us Now), Berlin, 2006.
Publishing the fact that something will remain unpublished / Veröffentlichen, daß etwas unveröffentlicht bleibt, carte de artist, Maria Eichhorn, Walther König, Köln, 2006.
Vergesellschaftung von Grund und Boden? zu Maria Eichhorns Erwerb des Grundstücks Ecke Tibusstrasse / Breul, Gemarkung Münster, Flur 5, Nr. 672, Holger Lauinger in Schrumpfende Städte, Band 2, Handlungskonzepte, editată de Philipp Oswalt, Ostfildern-Ruit, 2005.
Politics of Restitution, Grey Room 16, Winter, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2004.
Maria Eichhorn Aktiengesellschaft, Maria Eichhorn, catalog de expoziție Documenta11, 2003.
Occupying Space. Sammlung Generali Collection, editată de Sabine Breitwieser, Walther König, Köln, 2003.
Arbeit Essen Angst, Kokerei Zollverein, editată de Marius Babias și Florian Waldvogel, Essen, 2001.
Maria Eichhorn: Interview with Daniel Buren (1997), Public Art/ Kunst im Öffentlichen Raum, editată de Florian Matzner, Ostfildern-Ruit, 2001.
Christian Kravagna, Maria Eichhorn; Artforum, Nr.10, p. 141-142.
The Artists Reserved Rights Transfer and Sale Agreement von Seth Siegelaub und Bob Projansky, catalog de expoziție Salzburger Kunstverein, Salzburg, 1998.
Arbeit/ Freizeit, Maria Eichhorn, Generali Foundation, Viena, 1997.
Skulptur Projekte in Münster, catalog de expoziție, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte, Münster, 1997.
Wie entsteht eine Stadt?/ What is the origin of a city?, catalog de expoziție Westfälisches Landesmuseum Münster, Münster, 1997.
Link-uri
www.lwl.org/skulptur-projekte-download/muenster/97/index.htm
www.voxphoto.com/en/exhibitions/eichhorn/eirchhorn_en.html
http://artintelligence.net/review/?p=17
www.installationart.net/PDF/Eichhorn.pdf