Allan Sekula

”Waiting for Tear Gas (white globe to black)”

Seria de 81 de diapozitive color ale lui Allan Sekula intitulate ”Waiting for Tear Gas (white globe to black)” - Asteptând gazul lacrimogen (de la globul alb la negru) (1999-2000) este o documentație a protestelor împotriva summitului WTO din Seattle din 1999. ”Waiting for Tear Gas (white globe to black)” poate fi pusă în relație atât cu reprezentările mainstream cât şi cu cele alternative ale evenimentului. Ca atare, lucrarea joacă un rol clasic de foto document, însă ea se distinge atunci când este poziţionată în zona reprezentărilor provocate de atenția mass-media globală. Este atât o declarație în sprijinul mișcării de anti-globalizare cât și o operă de artă politică în adevăratul sens al cuvântului. Producerea lucrării a implicat o zi întreagă, din zori până noaptea, în care Sekula s-a deplasat împreună cu valul de protest, fotografiind în momentele de așteptare, în momentele de la marginea evenimentului, în conformitate cu regulile anti-fotojurnalismului: fără blitz, fără teleobiectiv, fără mască de gaze, fără auto-focus, fără legitimație de presă și fără nici cea mai mică intenție de a surprinde cu orice preț imaginea definitorie  a violenței dramatice, capturând prin urmare momente atât de solemnitate civică, cât și de anxietate urbană și de carnaval. ”Waiting for Tear Gas (white globe to black)” oferă nu doar o imagine a mulțimii care combină diverse roluri social- economice din cadrul societății într-o nouă experiență colectivă. Lucrarea pune accentul pe o concepție mai degrabă politică a mulțimii prin portretizarea celor care au fost aruncați în acest rol din cauza opoziției lor la comerț, speculă și bogăție neproductivă. Mulțimea apare ca o colecție de singularități care se auto-organizează, aduse împreună de o mișcare colectivă în care corpul omenesc se afirmă pe străzile orașului, contrar abstracției capitalei globale. Sekula folosește adesea o combinație de text și fotografie, ca o rezolvare practică a scepticismului său la adresa legibilității universale a imaginii individuale. Artistul este și un binecunoscut scriitor și critic.

Allan Sekula

Născut în 1951 la Erie, Pennsylvania (USA), trăieste și lucrează la Los Angeles

Expoziții personale

Titanic’s Wake, Camera Austria, Graz, Austria şi Galerie Traversée, Munchen, Germania, 2005

Prayer for the Americans, Galeria Michel Rein, Paris, 2004

Secret Formula: Wealth without Workers, Galeria Filomena Soares, Lisabona, Portugalia, 2004

Waiting for Tear Gas, Centrüm för Fotografi, Stockholm; Camera Austria, Graz, Austria, 2002

Dear Bill Gates, Museum Boymans-van-Beuningen, Rotterdam, Olanda, 2002

Expoziții de grup

A 10-a Bienală de la Istanbul, Istanbul, 2007

Documenta 12, Kassel, 2007

Concept has never meant horse, Generali Foundation, Viena, 2006

Die Regierung (The Government) (curatori Roger M. Buergel & Ruth Noack), Secession, Viena, 2005

Critical societies, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, 2005

Situations Construites, Attitudes, Geneva, 2004

Empire State, Whitney Museum, New York, 2002

Trade - Waren, Wege und Werte im Welthandel heute, Fotomuseum Winterthur, 2001

Open city - street photographs since 1950, MOMA, Oxford; Museo de Bellas Artes de Bilbao, Bilbao, Spain; Hirshhorn Museum, Washington, 2001

Bibliografie

War without bodies / Krieg ohne Körper, Allan Sekula, de Allan Sekula, Generali Foundation. Viena 2003.

Titanic's wake, Allan Sekula, texte de A. Sekula, Le Point du Jour, Cherbourg-Octeville 2003.

Allan Sekula. Performance under working conditions, Sabine Breitwieser, (pub.), texte de A. Sekula, B. H. D Buchloh, S. Breitwieser, D. Karner, Generali Foundation. Hatje Cantz, Ostfildern-Ruit 2003.

Allan Sekula. Seemannsgarn, texte de A. Sekula, B. H.D Buchloh, Richter Verlag, Düsseldorf 2002.

Paradigma Fotografie, H. Foster, B. H. D. Buchloh, A. Sekula, R. Krauss, F. Kittler et al... Suhrkamp Verlag, Frankfurt pe Main 2002.

Calais vu par Allan Sekula. Deep Six / Passer au bleu, texte de Beausse, Pascal; Sekula, Allan. Musee des beaux-arts et de la dentelle. Calais 2001.

5 days that shook the world, Seattle and beyond, A. Cockbur, J. St. Clair, Verso, Londra / New York 2000.

Allan Sekula. Dead Letter Office, texte de A. Sekula, B. H. D. Buchloh, F. Gierstberg, L. van der Molen, Nederlands Foto Instituut. Rotterdam 1998.

Allan Sekula. Dismal science. Photo works 1972-1996. texte de A. Sekula et al. University Galleries, Illinois State University. Bloomington 1996.

Fish Story. Allan Sekula, texte de B. H. D. Buchloh, Witte de With. Richter Verlag, Rotterdam/Düsseldorf 1995.

Allan Sekula, Photography against the grain, A. Sekula, Press of the Nova Scotia College of Art and Design, Halifax 1984.

Link-uri

www.govettbrewster.com/Publications/Visit+Online/waitingForTearGas.htm
www.courtauld.ac.uk/people/stallabrass_julian/essays/types_prospects_radical_art.pdf
www.borderlandsejournal.adelaide.edu.au/vol4no1_2005/begg_art.htm
www.holy-damn-it.org/kuenstler/as.html
http://foundation.generali.at/index.php?id=78